De eerste week van het nieuwe jaar zit er op en we stellen vast dat er heel wat te doen is rondom de energiefactuur. De kranten staan weer vol van de diverse aankondigen dat  onze energiefactuur weeral duurder wordt het komende jaar. Wat is er toch allemaal aan de hand?

Kort gezegd:  sinds 1 januari is de gratis stroom voor gezinnen afgeschaft, gelden nieuwe hogere distributienettarieven en zijn verschillende taksen gestegen. Ook wie zonnepanelen heeft, blijft ook niet gespaard, het prosumententarief stijgt namelijk. En als kers op de taart, vanaf maart wordt ook de veelbesproken Turteltaks ingevoerd. 

Energiefactuur stijgt: wat betekend dat voor u?Afschaffing gratis stroom voor gezinnen

Op 1 januari werd de gratis stroom afgeschaft. Ieder huishouden kreeg namelijk van de Vlaamse Overheid 100 kilowattuur gratis en daarbovenop nog eens 100 kilowattuur per gedomicilieerd gezinslid. Afgelopen jaar betekende dat voor een huishouden van vier personen een korting van ongeveer € 100. Die valt nu dus volledig weg.

Nieuwe, verhoogde distributienettarieven

Er is veel ophef over geweest: de distributienetbeheerders die hun verhoogde kosten niet in rekening mochten brengen (uitstel van executie) en de eigenaars van zonnepanelen die net iets teveel en te lang met subsidies gesteund werden. Oude koeien hoeven we niet meer uit de gracht te halen, wél is het een feit dat ons nu die rekening gepresenteerd wordt!  De vergoeding voor het gebruik van het stroomnet van Infrax en Eandis stijgt met minimaal € 12 op jaarbasis.

Stijging taksen

Naast het verhoogde tarief van de distributienettarieven zijn ook verschillende taksen gestegen. Het prosumententarief voor eigenaren van zonnepanelen wordt naar boven toe aangepast. Dit is de extra vergoeding voor het gebruik van het stroomnet die sinds 2015 van kracht is. Daarnaast stijgt bij elke energieleverancier, in héél België, de groenestroomtaks.

Invoering Turteltaks

Bij deze afschaffing en verhoging blijft het hélaas niet. Vanaf maart wordt de veelbesproken Turteltaks ingevoerd. Dit om de historische schuldenberg van de groenestroomcertificaten weg te werken. Voor een gezin met een gemiddeld verbruik gaat het om een extra kost van € 100. Bent u een grootverbruiker of verwarmt u op elektriciteit? Dan kan dit bedrag oplopen tot € 770, afhankelijk van uw verbruik.

Lage energiekost

Momenteel mogen we nog van geluk spreken dat de energiekost redelijk laag ligt. Hiermee bedoelen we de kWh-prijs voor gas en elektriciteit die leveranciers aanbieden. Dit komt voornamelijk door de zachte wintermaanden. Door het uitvallen van kernreactor Doel 1 en de dalende temperaturen, is volgende maand een stijging van de energiekost een grote waarschijnlijkheid.

Lage energiekosten, maar toch stijgende factuur?

Goede betrouwbare informatie is essentieel!

Als we de media en overheden mogen geloven is het momenteel meer dan noodzaak om uw huidige  energieleverancier en dus uw tarief goed te vergelijken met de overige leveranciers. Maar wat vergelijken we dan precies? Het deel waar u en ik invloed op hebben door een vrije keuze tussen de tarieven van de leveranciers is maar beperkt. Maximaal 35% van uw energiefactuur heeft betrekking op de kosten van de energiemaatschappij. De overige 65% die wij moeten betalen worden vastgesteld door de (semi-)overheid. Ja u hoort het goed. Maar liefst 2/3 van uw factuur ligt vast en het maakt dus niets uit bij welke energieleverancier u klant bent. De voorspelling is daarnaast dat het aandeel van 35% de komende jaren ook nog zal dalen! Is dat de bedoeling van vrije marktwerking?

Mensen worden naar mijn idee te veel op het verkeerde been gezet. Ja, vergelijken blijft belangrijk, maar bovenal is het noodzaak om de consument volledig en transparant te informeren hoe de tarieven en de factuur is opgebouwd en waar de verschillen zitten.

Consumenten zijn niet dom, behandel ze dan ook niet zo. Een goed geïnformeerde consument vindt zijn weg wel en kan echt wel onderscheid maken tussen service en (innovatieve-) diensten die de leveranciers aanbieden en de prijs die daar tegenover staat. Uiteindelijk blijft uw belang het beste gewaarborgd bij een stevige concurrentie tussen de leveranciers die hun ‘dwingt’ om met uitmuntende dienstverlening en producten u te overtuigen klant te worden en vooral te blijven. Voor de juiste prijs.

Spijtig genoeg zijn de leveranciers zijn veel te vaak de dupe door een gebrek aan informatie bij de consument. Wij merken dat ieder dag aan de vele telefoontjes van onze klanten. Zo stijgt de energiefactuur al jaren gestaag, echter de energiekost van de leverancier (35% van de totale factuur) is gedaald. Dat is moeilijk uit te leggen.

Vrije marktwerking, correcte informatie, duurzaamheid en Aanbieders.be

Aanbieders.be gelooft in een vrije keuze voor consumenten met betrekking tot de informatie die ze consumeren, en de manier waarop, alsook de leveranciers waar zij mee samen wensen te werken. Sterker nog: dit principe van vrije marktwerking is de reden dat vergelijkingswebsites zoals de onze bestaan.

Een succesvolle prijsvergelijking is onder andere te danken aan het duidelijk en helder presenteren van keuzes. Het doel is eenvoud. De keuzemogelijkheden aan het einde van de vergelijking moet minder zijn dan aan het begin, op basis van de wensen van de consument.

Een van onze bestaansreden is het wegnemen van complexiteit. Dit gaat echter breder dan een overzicht bieden in de hoeveelheid producten en hun prijzen. Het is ook vrije marktwerking die ons in staat stelt diensten en service te leveren waar anderen steken laten vallen. Ten voordele van de consument.

Vergelijken blijft belangrijk maar willen we de rekening kunnen blijven betalen in de toekomst dan dienen we ook minder energie te gaan verbruiken. Dat hebben we zelf in de hand, echter dat vergt een andere aanpak.  Wij zullen u en onze klanten daarbij gaan helpen. Later dit jaar meer hierover.

Wij zijn er voor u

Als het gaat om de beste promoties, een professioneel advies op maat, besparen zonder zorgen of het waken over uw belangen. Ons team staat iedere dag voor iedereen klaar om hem of haar volledig en correct te informeren. En als men dat wil, helpen we u bij het maken van een andere keuze.

Aarzel niet om onze website www.aanbieders.be te bezoeken of om een van mijn collega’s van de klantendienst te contacteren op het nummer 011/37.38.00.

Wij horen graag van u.

Charles Dekkers

Written by Charles Dekkers

2 Comments

EVENS HENDRIK

Geachte,
Momenteel ben ik bij electrabel (Easy Vast). Elec-Verbruik in tot 05-05-14 was 1028 KW. Vanaf die datum tot 05-05-15 was 568kwh voor ELEC PIEK.
Voor DAL waren de cijfers 1520 kwh en 8O6 Op de zelfde datum.
Voor gas was dat 1437 M3. De maandelijkse bijdrage bedraagt momenteel 142,42, Verhoging verwacht !!
Indien dit gratis kan, graag vergelijk. Jullie deden dit al eerder voor mij ….DANK….DANK. H.J. EVENS

Reply
Anke Stienen

Beste meneer Evens,
Onze energie-experts zijn bezig met uw energiedossier. Komende week mag u gratis een vrijblijvend advies in uw mailbox verwachten!
Mvg,
Anke – Aanbieders.be

Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *