De Belgische energieleveranciers zijn weer niet weg te slaan uit het nieuws. Na het verschuiven van de schuld van de té hoge energiefactuur, is het nu Knack die, naar aanleiding van een dossier op nieuwssite Apache, schrijft dat energieleveranciers de consument misleiden. Als onafhankelijke vergelijker willen we u zo goed mogelijk informeren over het reilen en zeilen op de markt en wegwijs maken in het tarievendoolhof van de energieleveranciers.

Wie is schuldig aan de té hoge energiefactuur?

tarievendoolhof energieleveranciersZoals we in het voorgaande artikel over de nieuwe maatregelen in energieland reeds aanhaalden, ligt de hoogste kost van uw energiefactuur in de kosten die er extra bijkomen. De energiekost was namelijk nog nooit zo laag en heeft momenteel betrekking op maximaal 35% van uw energiefactuur. De overige 65% wordt bepaald door de overheid en de netbeheerders. Deze kost is dus, eender bij welke energieleverancier u aangesloten bent, overal even hoog.

Het duurste elektriciteitsproduct

In december 2015 rapporteerde de CREG, de Commissie voor de Regulering van Elektriciteit en Gas, dat ongeveer 63% van de consumenten het duurste elektriciteitsproduct en 44% het duurste gasproduct afneemt bij zijn leverancier. Dat wil zeggen dat u dus bij uw eigen leverancier al kunt besparen. Door daarbij te profiteren van de welkomstkortingen die energieleveranciers toekennen aan nieuwe klanten, kunt u natuurlijk nog meer besparen.

Goedkoopste product een slechte keuze?

Zo schrijft de Knack dat “Het goedkoopste tarief enkel online kan worden besteld en de facturen via domiciliëring betaald moeten worden. Wie op het goedkoopste tarief intekent, kan ook geen gebruik maken van de telefonische klantendienst”. Dit willen we graag weerleggen, want energieproducten bestaan er in alle geuren en kleuren op het Belgische energielandschap.

Verplicht domiciliëren

Ervaring leert ons dat slecht in 3 van de 20 gevallen een domiciliëring verplicht is. Een zéér klein aandeel van het grote aanbod dus. Wat maakt dat u tal van andere keuzes kunt maken waarbij u niet via domiciliëring moet betalen. Bovendien krijgt u in ruil voor de domiciliëring bij tal van leveranciers een extra korting van € 10 tot € 15, de overweging waard dus.

Enkel online

Daarnaast klopt het dat er producten bestaan die u enkel online kunt aanvragen en waar u eveneens enkel online uw facturen kunt raadplegen. Maar daarnaast heeft u uiteraard de keuze tussen tal van andere producten waarbij dit niet het geval is. En het is niet gezegd dat enkel de Online Producten altijd het goedkoopste zijn. Dus keuze te over, toch?

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: vergelijken loont

Kiest u voor de leverancier met de goedkoopste basisprijs of de leverancier die u de grootste korting toekent? Zolang u voordeliger uitkomt, zien we geen enkel probleem. Wij vergelijken het “kiezen van een energieleverancier” graag met “tanken aan de pomp”. Wanneer uw wagen roept dat het tijd is om te tanken, kijkt u waar u dit het goedkoopst kunt doen. U zoekt dus de pomp waar u de grootste korting krijgt en u dus het minst betaald. Uw energieproduct kiezen, werkt exact hetzelfde: u kijkt waar u de grootste korting krijgt en waar u het minst moet betalen. Loopt het contract af, dan gaat u weer vergelijken!

De formule die bij u past

Bent u bang dat u een energietarief hebt dat “niet bij u past” zoals verschillende verkopers u al wijs maakten? Dan willen we u gerust stellen: bij Aanbieders.be kunt u eenvoudig uw profiel samenstellen in de vergelijkingstool. U geeft aan of u gas en/of elektriciteit heeft, bij wie u momenteel bent aangesloten en wat uw verbruik van afgelopen jaar was. Op basis van deze gegevens maken wij een vergelijking op maat. Dit met de meest actuele prijzen en promo’s. Bespreekt u graag persoonlijk uw mogelijkheden? Aarzel niet om onze klantendienst te raadplegen op het nummer 011/37.38.00.

Written by Anke Stienen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *