Vanmorgen berichtte De Standaard dat er bij honderden gezinnen een te hoge energiebijdrage, beter gekend als Turteltaks, aangerekend werd. Het gaat om gezinnen die onlangs wisselden van energieleverancier. Hierbij werd een fout gemaakt in de facturatie. Dit met een verhoogde energiebijdrage als gevolg.

Wat is de Turteltaks ook weer?

Op 1 maart 2016 werd de Turteltaks in het leven geroepen. Deze extra energieheffing moet de historische schuldenberg van de groenestroomcertificaten wegwerken. Maar voor de mensen die recent overstapten, zorgde dit voor een wel erg hoge energierekening.

Voor de meeste gezinnen is er geen probleem: een doorsnee gezin verbruikt niet meer dan 5.000 kWh en betaalt slechts 100 euro” vertelt Bart Weekers, de Vlaamse ombudsman, in De Standaard. De grotere verbruikers echter, zijn per vergissing in een hogere verbruiksschijf terecht gekomen. Hierdoor loopt de energiebijdrage op tot 130, 290 of zelfs 770 euro per jaar.

Hoe zoiets kan?

Doordat de overstap in de winterperiode gebeurde én de nieuwe leverancier enkel rekening mag houden met het recente elektriciteitsverbruik van de klant, werd er een foutieve berekening gemaakt. De winter is namelijk traditioneel gezien de piekperiode qua energieverbruik. De leverancier vermenigvuldigt in dit geval het verbruik door naar 12 maanden, doordat dit met een piekverbruik gebeurt, is de bijdrage gebaseerd op een onrealistisch jaarverbruik. Zo kwamen heel wat klanten in de verkeerde verbruiksschijf terecht die de Turteltaks bepaalt.

Controleer uw factuur

We raden u aan om bij het ontvangen van uw jaarafrekening deze grondig te controleren. Vooral wanneer uw energieverbruik rond de 10.00 kWh per jaar schommelt. De kans bestaat dat u teveel betaald hebt wanneer u in de winter bent overgestapt. Ook bestaat de kans dat u te weinig betaalde, dit wanneer u in de zomer overstapte.

Verder raadt Bart Weekers iedereen aan om niets te doen. “Het probleem wordt voor u geregeld,” vertelt hij aan De Standaard. Het gaat momenteel om een relatief laag bedrag, voornamelijk omdat de Turteltaks nog maar zes maanden geldt. De ombudsman zorgt er mee voor dat de bijdrage correct wordt aangerekend, zonder dat overstappers verdere stappen moeten ondernemen.

Twijfelt u aan uw factuur?

Wanneer u twijfelt aan uw jaarafrekening, aarzel niet om deze toe te sturen naar klantendienst@aanbieders.be. Onze energieconsulenten kijken vervolgens uw factuur na op eventuele onregelmatigheden. Hebt u nog andere vragen over uw overstap of factuur? Aarzel niet om te mailen of telefonisch contact op te nemen via 011/37.38.00.

Written by Anke Stienen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *