Vandaag publiceerde de CREG, de federale energieregulator, de CREG Scan, een tool die wil vermijden dat u over een energiecontract beschikt dat eigenlijk niet meer op de markt aangeboden wordt. Deze zogenaamde ‘slapende contracten’ zijn in de meeste gevallen veel duurder dan de ‘actieve’ energiecontracten.

Even in het kort. Op de site van de CREG staat het volgende: “Met de CREG Scan vergelijkt u het energiecontract dat u in het verleden gesloten hebt met het huidige aanbod op de markt. Zo ziet u meteen hoe uw huidig contract zich verhoudt tot de actuele markt. Als u er uw huidig energiecontract met de bijhorende tarieffiche bij neemt, krijgt u het beste resultaat.”

De CREG claimt dus dat ze de consument meer duidelijkheid bieden met hun nieuwe tool maar hier zijn we het niet helemaal mee eens. Wij leggen u kort uit waarom.

5 Redenen waarom de CREG Scan géén duidelijkheid schept:

  1. De scan berekent het jaarbedrag op basis van gemiddelden, maar die gemiddelden zijn zelden juist. Een correcte vergelijking en dus jaarbedrag kan enkel accuraat zijn als je de juiste gegevens gebruikt. Daarom is het belangrijk dat ieder persoonlijk zijn verbruik kan ingeven bij het vergelijken van prijzen. Daarnaast zijn de prijzen gebaseerd op uw type meter. De tarieven van een dubbele meter met dag- en nachtstroom zijn totaal anders dan het tarief van een enkelvoudige meter. Wellicht heeft ook met een exclusieve nachtmeter? Houdt er dus rekening mee dat de meter bepaalt welke tarieven u moet betalen. Dat vinden wij niet terug in scan.
  2. Je kunt geen eerlijke vergelijking maken als je niet ook met de promoties rekening houdt die leveranciers weggeven. Vooral niet bij de claim dat een slapend contract niet ouder is dan 1 jaar! Dat voordeel loopt vaak op tot wel gemiddeld 15% van je jaarlijkse factuur! En dat maakt een wel erg groot verschil!  Ook geven leveranciers korting aan trouwe klanten, dat voordeel loopt ook nog eens op tot 2% op je energiekost.
  3. We kunnen pas spreken van een oud of slapend contract als het contract minimaal ouder is dan 1 jaar. Het is niet zo dat bij een vernieuwing van de tariefkaart er een situatie van ‘slapend contract’ ontstaat. Je spreekt in onze ogen pas van een slapend contract en dus MOGELIJKERWIJS van een duurder tarief dan noodzakelijk als de klant de laatste 3-5 jaar niet meer gewisseld is van leverancier. 
  4. Het heeft dan ook geen zin om binnen één jaar al van tarief te wisselen, want promoties worden na één jaar volledig klant te zijn geweest toegekend. Stap je binnen 1 jaar weer over naar een andere leverancier, dan mis je dus een groot deel van het voordeel waar je recht op hebt. De scan houdt hier geen rekening mee en vergelijk je dus appels met peren.
  5. De tool die de CREG gebruikt berekent de tarieven niet in één keer. Je moet telkens de keuze maken tussen elektriciteit of gas, waardoor je niet in een oogopslag kunt zien wat het voor jouw situatie concreet betekent.

 

5 redenen om prijsvergelijkers zoals Aanbieders.be te gebruiken:

  1. De vergelijking van leveranciers gebeurt altijd op basis van uw persoonlijke situatie, zoals verbruik en metertype.  
  2. De prijsvergelijker van Aanbieders.be neemt ook alle promoties mee in de berekening zodat steeds de meest voordelige keuze getoond wordt afgestemd op uw situatie.
  3. Geen slapende contracten bij Aanbieders. Wij houden onze klanten elk jaar terug op de hoogte van de beste tarieven. 
  4. Wij houden precies bij wanneer iemand overstapt, naar welke tariefkaart, met welke promotie en met welk verbruik.
  5. Geen van onze klanten zit op een onnodig duur tarief. Aanbieders.be houdt alle oude tarieven bij en weet dan ook perfect wanneer het de geschikte moment is voor onze klanten wanneer het beste moment is om over te stappen naar een voordeliger tarief bij je huidige leverancier of naar andere leverancier. Een service die onze klanten van ons mogen verwachten

Wat niemand er vaak bij zegt is dat de elektriciteitsfactuur gemiddeld voor 62% bestaat uit overheids gerelateerde kosten. Dit zijn de kosten voor de distributie, de transportkosten, de diverse taksen (zoals BTW) en heffingen. Bij welke leverancier u ook zit, deze kosten zijn voor iedereen gelijk en staan ‘vast’. En laat nu deze kosten de oorzaak zijn van de stijgende factuur de laatste 10 jaar.

Wil jij weten of jij het beste tarief hebt? Maak gebruik van onze prijsvergelijker en stap vandaag nog over. U bepaalt, wij doen de rest. Free of charge!

Written by Charles Dekkers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *