Met de nieuwe wet zou het veranderen van telecomprovider voortaan makkelijker moeten gaan

Begin deze maand introduceerde onze Minister van Telecom, Alexander De Croo, samen met Test-Aankoop en de telecomregulator BIPT de nieuwe Easy-Switch procedure. Deze procedure moet ervoor zorgen dat u als consument veel gemakkelijker kan wisselen van telecomprovider dan dat voor kort het geval was.

Ter herinnering. Als u wilde overstappen met uw internet- & tv-abonnement naar een andere provider, dan moest u zelf een brief schrijven, meestal aangetekend, om het lopende contract te verbreken. En dat moest dan minimaal 1 maand op voorhand gebeuren.

Probleem daarbij was weer dat je onmogelijk 1 maand op voorhand nauwkeurig kon plannen op welke dag de nieuwe aansluiting opgeleverd zou worden. Het gevolg? Of je had een tijdje geen internet & tv, of je had een overlap en betaalde dus dubbel. Een hoop onnodige kosten en gedoe.

 

Is er leven naast Proximus en Telenet?

Het is algemeen bekend dat in ons land de prijzen voor internet & tv vergeleken met onze buurlanden nog vrij hoog zijn. De markt wordt gedomineerd door Telenet en Proximus.

Door deze nieuwe regels hoopt de Minister dat consumenten meer gaan vergelijken en een overstap durven te maken naar een andere aanbieder van internet & tv. Dat zou dan weer de onderlinge concurrentie aanwakkeren, waardoor op termijn de tarieven zullen dalen voor ons allemaal. Laten we het hopen!

 

Easy is toch niet helemaal easy

“De basis regel van Easy Switch: U kunt uw easy switch nummer gebruiken als u uw pakket (internet, tv & vaste lijn) wilt overzetten naar de nieuwe provider.”

Overstappen is nu inderdaad wel makkelijker gemaakt. Maar de aanpassing leidt toch nog tot wat verwarring merken wij. Het lijkt alsof deze op vele verschillende manieren toegepast worden. Door providers, installateurs, onafhankelijke verkooporganisaties en retailers.

Daarom hebben wij onder andere contact gezocht met het BIPT (toezichthouder op de Telecommunicatiemarkt) en Testaankoop voor verdere uitleg. Maar, in plaats van een eenduidig verhaal kregen we toch wat tegenstrijdigheden te horen. Heel verwarrend allemaal.

Gebaseerd op onze ervaring, de input van verschillende providers en de feedback van het BIPT en Testaankoop, geven wij u wat meer uitleg.

Situatie Behoefte Oplossing
Ik heb nog géén vaste producten Ik wil een pakket met Internet + TV + Vaste lijn Geen probleem: maak uw vergelijking via aanbieders.be/packs en doet een aanvraag voor de leverancier van uw wens. Wij regelen de rest voor u.
Ik heb een pakket met Internet + TV + Vaste lijn Ik wil hetzelfde pakket maar ben op zoek naar een goedkopere provider. Geen probleem: u kunt via aanbieders.be/packs uw pakket vergelijken en gebruik maken van uw Easy Switch ID om een makkelijke overstap te maken.
Ik heb een pakket met Internet + TV Ik wil een pakket bij een andere provider met Internet + TV + Vaste lijn.   Geen probleem: u kunt via aanbieders.be/packs uw pakket vergelijken en gebruik maken van uw Easy Switch ID om een makkelijke overstap te maken.
Ik heb een pakket met Internet + TV Ik wil enkel nog internet bij mijn nieuwe provider Dit is een moeilijke kwestie, want enkel internet wordt opgezegd bij uw oude operator met het Easy Switch ID. U moet uw tv-aansluiting bij de huidige operator afzonderlijk opzeggen.
Ik heb een pakket met Internet + TV + vaste lijn Ik wil geen vaste lijn meer in mijn pakket bij de nieuwe provider. Dit maakt het eveneens moeilijker, want enkel de producten Internet en TV worden bij uw oude operator opgezegd met het Easy Switch ID. U moet uw vaste lijn bij de huidige operator afzonderlijk opzeggen.
Ik heb Internet + TV Ik wil Internet + TV bij een goedkopere provider. Geen probleem: u kunt via aanbieders.be/packs uw pakket vergelijken en gebruik maken van uw Easy Switch ID om een makkelijke overstap te maken.
& wat met mijn GSM-abonnement? Als uw gsm-abonnement in uw pakket zit, verliest u het packvoordeel op uw abonnement. Verder blijft uw abonnement wel bij de huidige provider actief. Tenzij u anders aangeeft bij de nieuwe provider.

 

Wanneer kunt u geen gebruik maken van Easy Switch?

  • Gedeeltelijke overstap: Easy Switch geldt dus niet bij een gedeeltelijke migratie van uw producten. Dit wil zeggen als u enkel voor televisie en niet voor internet of omgekeerd wil overstappen (dat noemt men een gedeeltelijke migratie), dan zal u de diensten zelf moeten opzeggen bij de operator die u verlaat. Easy Switch is dus niet van toepassing!
  • Verhuizing: Als u verhuist en u stapt niet over naar een andere operator, dan kunt u ook geen gebruik maken van de easy switch procedure. Geef uw verhuizing apart door aan uw huidige operator.
  • Klant bij meerdere providers: Bent u voor verschillende diensten bij verschillende operatoren, dan zal u al deze diensten zelf moeten opzeggen. Easy switch heeft enkel betrekking op slechts 1 ‘donor’ operator (operator waarbij u weggaat) en 1 ‘ontvanger’ operator (1 operator naar waar u overstapt).De aanvragen met een verkeerd Easy Switch ID worden onmiddellijk geweigerd door de andere operatoren.
  • Gebruik juiste Easy Switch ID: Als een klant gebruik wil maken van de dienst Easy Switch, kan dit niet meer worden veranderd en zal de procedure worden voortgezet.
  • Enkel als opzeg service: Easy Switch geeft de nieuwe provider niet alle rechten voor het beheer van het abonnement van de klant maar limiteert zich tot volgende diensten: Vast internet, TV, mobiele nummers (max. 5), vaste lijnen (max. 2).

Uw persoonlijke Easy Switch code

Uw persoonlijke East Switch nummer staat op uw maandelijkse factuur van uw huidige provider. Als u wilt overstappen naar een nieuwe provider, dan vult u uw Easy Switch nummer in bij uw nieuwe aanvraag.

 

LOA document

Sommige providers zullen u vragen om een zogenaamd LOA document in te vullen. Een LOA-document  is eigenlijk een opdracht aan uw nieuwe provider om namens u op te treden om de overstap volgens de easy switch procedure te regelen. LOA staat voor Letter of Agency.

 

De service van Aanbieders.be

De nieuwe regeling zorgt momenteel voor veel onduidelijkheid. Wij zijn eigenlijk van mening dat het een standaard procedure moet zijn dat uw nieuwe leverancier al uw lopende contracten voor internet, tv en vaste telefonie opzegt namens u bij de huidige provider. Tenzij u zelf aangeeft iets anders te willen.

Want zeg nu zelf, gemak dient de mens en hoe minder u als consument na hoeft te denken hoe beter. Spijtig genoeg verplichten ze u nog steeds zelf een document te ondertekenen, de code op te zoeken en kunt u niet in alle situaties gebruik maken van dit gemak!

Maak het u gemakkelijk en stap over via Aanbieders.be. Wij doen er alles aan om u te begeleiden naar de voordeligste operator. En zodra wij meer duidelijkheid hebben over de Easy Switch procedure, brengen we u daar natuurlijk van op de hoogte!

Wilt u meer informatie over overstappen? Onze klantendienst staat paraat! U kan ons telefonisch op het nummer 011/37 38 00 of via e-mail bereiken.

Written by Charles Dekkers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *