Een provider-onafhankelijk e-mailadres: de juiste keuze of net niet?

Een provider-onafhankelijk e-mailadres: de juiste keuze of net niet?

De meeste internetproviders bieden tegenwoordig een persoonlijk e-mailadres aan bij je abonnement. Daarmee krijg je snel en gemakkelijk toegang tot je internetabonnement. Je herkent ze ongetwijfeld: jef@telenet.be, liesbeth@proximus.be en pieter@scarlet.be, om maar enkele voorbeelden te geven. Maar wat zijn eigenlijk de voor- en nadelen van zo’n provider-afhankelijk mailadres? En zijn er misschien goede redenen om… Read more »

Voorschotten: wat zijn het en hoe worden ze berekend?

Hoeveel voorschot moet ik betalen & hoe wordt dit berekend?

We krijgen regelmatig vragen van onze klanten over de voorschotten die maandelijks aangerekend worden door de energieleveranciers. Om wat meer duidelijkheid te scheppen, hebben we een dossier uitgewerkt over ‘het voorschotbedrag’. Dit bedrag moet namelijk voldoende hoog liggen om het verbruik van het volledige jaar te dekken, maar mag natuurlijk ook niet té hoog liggen.

Groepsaankopen, een goed idee?

5 hardnekkige fabels over groepsaankopen

Groepsaankopen claimen voordelig te zijn en altijd in jouw voordeel te handelen. Maar is dat wel zo? Biedt een groepsaankoop effectief een goedkoop tarief, en verloopt een veiling eigenlijk wel transparant? Wij verzamelden vijf algemene stellingen die rond groepsaankopen leven, en gaan voor jou telkens na: is het werkelijk zo of wordt de waarheid wat verdraaid?

Scan je factuur en bespaar onmiddellijk

Scan je factuur en bespaar onmiddellijk

Heb je onlangs een energiefactuur in de bus gekregen, en moest je lichtjes schrikken van het bedrag? Zou je graag onderzoeken of het allemaal niet goedkoper kan, maar weet je niet goed waar begonnen? Dan hebben wij goed nieuws voor u: dankzij onze Stuur Je Factuur-service weet je snel hoeveel je kunt besparen. Een service die… Read more »

Vaste jaarvergoeding: forfait of pro rata?

Vaste jaarvergoeding gebruikt als verbrekingsvergoeding?

De vaste jaarvergoeding als verborgen verbrekingsvergoeding aangerekend? Daarvoor moeten we eerst even terug in de tijd. In 2012 werd namelijk de energiewet aangepast, waarin staat dat wie voortijdig zijn gas- of elektriciteitscontract opzegt, daar in het vervolg geen verbrekingsvergoeding meer voor moet betalen. Destijds bestond namelijk nog de regel dat je de volledige contractduur moest respecteren. Was… Read more »

screenshot-docs.google.com-2017-09-26-16-32-53-683

Nieuw record: in 6 jaar tijd is uw energiefactuur verdubbeld! Wie of wat is daar schuldig aan?

U hoort het goed. In amper zes jaar tijd zijn de kosten die u en ik moeten betalen voor onze energiefactuur verdubbeld. Hallucinant eigenlijk in zo een relatief korte periode. Nu kunnen we begrijpen dat sommige diensten of producten in de loop van de tijd duurder kunnen worden, maar dat is lang niet altijd vanzelfsprekend… Read more »

Studenten_collegzaal_02

Survivalgids voor studenten: zo overleef jij het nieuwe academiejaar

Ook voor jullie zit de zomervakantie er bijna op. Eindelijk is het zover: het nieuwe academiejaar gaat van start. Spannend maar ben je er wel klaar voor? Blijf je thuis wonen, ga je op kot of huur je met vrienden een appartement? Wat je ook doet, een goede voorbereiding is de sleutel tot succes! Maar… Read more »

besparing

Het besparingsboekje van Aanbieders

Elke maand bekijken we de huishoudrekening van een Vlaams gezin en bekijken we of het gezin besparingen kan doen door over te stappen naar de voordeligste leverancier voor hun persoonlijk verbruik. Deze maand nemen we het huishoudboekje van Levi en Ella ander de loep. Mats is klaar voor het nieuwe schooljaar! En u? Het nieuwe… Read more »

30e6dbb8e44016b2b2f3c496831de59280ccef00

Wanneer ben je voor de energieleverancier een ‘nieuwe’ klant?

Energieleveranciers pakken regelmatig uit met kortingen of promoties op een bepaald product met als doel nieuwe klanten te werven. Vaak gelden deze promoties enkel en alleen als je een ‘nieuwe’ klant bent. Maar wanneer ben je nu echt een nieuwe klant? Wij gingen voor jullie op onderzoek en contacteerde de grootste energieleveranciers op de markt… Read more »

easy_switch_factures_700

Eindelijk duidelijkheid over Easy Switch

Nadat de EasySwitch in het leven is geroepen is er veel onduidelijkheid ontstaan over het gebruik van EasySwitch en wanneer het juist van kracht is. Ons team is op onderzoek gegaan en heeft dit bij verschillende leveranciers afgetoetst. Dit zijn de resultaten:   Scarlet: “Easy switch regelt enkel de overdracht van uw internet of tv-producten…. Read more »

Latest
  • Energiefactuur in Vlaanderen stijgt fors

    Energiefactuur in Vlaanderen 40% duurder

    Hebt u het al gemerkt? Uw energiefactuur is het afgelopen jaar gestegen. Uit een studie van het Prijzenobservatorium blijkt dat in Vlaanderen de energiefactuur met € 286 steeg, dat is bijna 40%. Deze stijging is het gevolg van verschillende beslissingen van de regeringen-Michel I en –Bourgeois I. In Brussel en Wallonië heeft dit minder gevolgen,… Read more »

  • Total neemt Lampiris over

    Breekt de overname door Total zuur op voor Lampiris?

    Woensdag 15 juni werd bekendgemaakt dat de groene energieleverancier Lampiris werd overgenomen door oliereus Total. Dat ze op zoek was naar een nieuwe investeerder, was ons niet onbekend. De keuze voor de Franse oliegigant komt wél als een verrassing. Total staat namelijk niet bekend als de meest duurzame organisatie, zelfs als een van de meest vervuilende… Read more »

  • Turteltaks betalen of besparen?

    Die €100 Turteltaks betalen doet u door slim te vergelijken!

    Het is zover. Vanaf vandaag, 1 maart 2016, betaalt iedereen in België mee aan de torenhoge schuldenberg van de subsidie op zonnepanelen (groene stroom).  Deze kosten zijn inmiddels opgelopen tot maar liefst 9 miljard euro! Voor gezinnen met een normaal verbruik, bedraagt deze taks € 100 per jaar. Verbruikt u meer? Dan loopt de rekening op… Read more »

  • Mobistar internet & tv

    Mobistar lanceert internet en tv in 6 steden

    Vanaf vandaag, 1 maart 2016, is het in 6 Belgische steden mogelijk om het internet- en tv-aanbod van Mobistar te testen. De provider biedt één pakket aan met daarin internet, tv en een gsm-abonnement. Het basispakket kost € 49 en kan uitgebreid worden met ongelimiteerd bellen, een internetboost en extra tv-decoders. Lees hier alles over het aanbod van… Read more »

  • beweging-telecommarkt

    Beweging op de telecommarkt: een update

    Een tijdje leek het erop dat de telecommarkt een concurrentiestrijd tussen Proximus en Telenet zou worden. Dit vermoeden werd in de wereld geroepen nadat Telenet een bod deed op BASE. Vandaag is er heel wat beweging in de telecomindustrie. De overname van BASE door Telenet is goedgekeurd door alle instanties, maar hiervoor verkochten ze Mobile… Read more »

  • tarievendoolhof energieleveranciers

    Aanbieders.be wijst u de weg door het tarievendoolhof van de energieleveranciers

    De Belgische energieleveranciers zijn weer niet weg te slaan uit het nieuws. Na het verschuiven van de schuld van de té hoge energiefactuur, is het nu Knack die, naar aanleiding van een dossier op nieuwssite Apache, schrijft dat energieleveranciers de consument misleiden. Als onafhankelijke vergelijker willen we u zo goed mogelijk informeren over het reilen… Read more »

  • Energiefactuur stijgt: wat betekend dat voor u?

    De energiekost is nog nooit zo laag geweest. Toch stijgt onze factuur?!

    De eerste week van het nieuwe jaar zit er op en we stellen vast dat er heel wat te doen is rondom de energiefactuur. De kranten staan weer vol van de diverse aankondigen dat  onze energiefactuur weeral duurder wordt het komende jaar. Wat is er toch allemaal aan de hand? Kort gezegd:  sinds 1 januari… Read more »

  • Telenet prijsaanpassing

    Happy Valentine! Telenet verhoogt prijzen op 14 februari

    Voor de klanten van Telenet wordt 14 februari dit jaar net iets minder romantisch. Telenet heeft namelijk aangekondigd vanaf dan de prijzen van verschillende producten te verhogen. Naar eigen zeggen om de kwaliteit van het netwerk nóg meer te verbeteren. 

  • Roamingkosten definitief afgeschaft in 2017

    Roamingkosten definitief afgeschaft in 2017

    Noteer het in uw agenda: vanaf 15 juni 2017 betalen we géén roamingkosten meer. Eindelijk. De afschaffing van deze extra kosten werd definitief goedgekeurd. Er wordt sinds 2007 trapsgewijs toegewerkt naar deze afschaffing. Eerder werd het plafond voor deze kosten al verlaagd en in april 2016 worden de maxima nogmaals vermindert, een laatste stap naar… Read more »

  • Uw energiefactuur wordt nog duurder

    Uw energiefactuur wordt NOG duurder: € 100 turteltaks

    De energietaksen schieten als paddenstoelen uit de grond. Afgelopen zomer kwamen er al heel wat kosten bij. De optelsom begon met het doorrekenen van de vennootschapsbelasting, vervolgens werd het prosumententarief in het leven geroepen. Niet veel later werd de btw op elektriciteit terug verhoogd van 6% naar 21%. Daarna volgde de beslissing om de gratis… Read more »