In dit artikel kom je te weten wat de digitale meter is, en hoe die verschilt van je oude energiemeter. Wat zijn de voordelen van zo’n digitale meter? Wanneer krijg je die als consument? Hoe gaat de installatie in z’n werk? Je ontdekt ook waarom de digitale meter extra interessant is voor eigenaars van zonnepanelen.
De digitale of ‘slimme’ meter zal binnenkort je oude meter met draaiteller vervangen. Net zoals je oude meter, meet de digitale meter je elektriciteits- en/of gasverbruik.
Het verschil is dat de digitale meter een elektronisch display heeft in plaats van het klassieke telraampje, en beschikt over communicatietechnologie: je meter staat dus rechtstreeks in verbinding met je netbeheerder. Je kan hem ook aan andere (slimme) apparaten koppelen.
De digitale meter is dus eigenlijk een fijn staaltje moderne technologie.
Wanneer je je digitale meter koppelt met andere apparaten, kan je pas echt spreken van een slimme meter. Denk bijvoorbeeld aan een link met je smartphone, zodat je in real time kan bekijken hoeveel je verbruikt.
Je kan hem ook koppelen aan slimme huishoudapparaten, zodat hun verbruik kan worden gemeten en eventueel aangepast.
Zo kan je sluipverbruik vermijden.
De digitale meter maakt het bovendien ook mogelijk om alleen maar energie te verbruiken wanneer die het goedkoopst is (bv. aan nachttarief), en om energie meteen te verbruiken wanneer je die zelf hebt opgewekt (bv. bij zonnepanelen).
Als je sinds juli 2019 een nieuw huis hebt gebouwd, heb je nu al een digitale meter.
Sindsdien worden er namelijk geen oude meters met draaiteller meer geïnstalleerd. Als je nu een nieuwe meter bestelt bij je netbeheerder, zal die ook automatisch digitaal zijn.
Wie heeft er recht op de automatische plaatsing van een digitale meter? :
Bij deze doelgroepen wilt de netbeheerder voor het einde van 2022 een nieuwe meter hebben geplaatst: :
Je zal dan op de hoogte worden gesteld van wanneer er iemand langskomt om de nieuwe meter te installeren.
De digitale meter maakt net zoals je oude meter met draaiteller gebruik van de 25D60-standaardopstelling. Dit wilt zeggen dat als je meter niet ouder is dan 25 jaar, je meterkast niet volledig vervangen hoeft te worden, maar alleen het deksel.
Is je meterkast ouder dan 25 jaar? Dan zal die wél vervangen moeten worden.
De digitale meter zal ons als consument voorbereiden op het energiesysteem van de toekomst: meer mensen die zelf hun energie opwekken, bewust zijn van hun energieverbruik, en zo veel mogelijk kunnen terugvallen op hernieuwbare energiebronnen.
Zoals je hierboven al kon lezen, krijgen eigenaars van zonnepanelen voorrang bij het plaatsen van een digitale meter.
Wat is nu het verschil tussen je oude en nieuwe meter als je zonnepanelen hebt?
Je oude meter draaide terug als je energie opwekte die terug naar het net ging. Ook de digitale elektriciteitsmeter kan terugdraaien, maar dat gebeurt op een virtuele manier.
Wat je hebt verbruikt (af te lezen op de afnameregisters) wordt namelijk verminderd met wat je hebt geïnjecteerd (af te lezen op de injectieregisters). Je oude meter maakte dit onderscheid niet, en je kon dus niet aflezen wat je verbruikt dan wel zelf opgewekt had.
Je bent dus veel meer op de hoogte van wat je opwekt en afneemt. Zo kan je slim omgaan met je zonnepanelen, en de energie die je produceert ook meteen verbruiken: zo blijft je prosumententarief zo laag mogelijk omdat je geen gebruik maakt van het distributienetwerk.
Nog een extra tip: het verbruik dat wordt geregistreerd door de slimme meter zal afwijken van de teller van je zonnepanelen.
Hoe dat komt? De slimme meter geeft alleen aan wat je aan het net teruggeeft (na afhouding van je onmiddellijke verbruik), terwijl de meter van je zonnepanelen je totale energieproductie toont.
Lees ook ons uitgebreide dossier over zonnepanelen.
Vroeg of laat zullen we als consument of prosument dus allemaal beschikken over een digitale meter. Dat is een goede zaak: het stelt ons in staat om zo goed mogelijk op de hoogte te zijn van ons verbruik, en hierop in te spelen!
Geen onnodig hoge energierekening dus.
Een ideale manier om bovendien te besparen op je energierekening, is om aan prijsvergelijking te doen via onze online vergelijker. Je ziet meteen alle tarieven van alle energieleveranciers in België, en kiest de leverancier die het beste bij je past.
Heb je nog een vraag, of kunnen we je helpen met een vergelijking? Je kan ons altijd bellen op 011/37.38.00. Of stuur ons een mailtje via klantendienst@aanbieders.be. Dan helpen wij je met plezier verder!