We krijgen regelmatig vragen over het voorschot voor gas en elektriciteit dat energieleveranciers maandelijks aanrekenen. Om wat meer duidelijkheid te scheppen creëerden we dit dossier. Het voorschotbedrag moet immers voldoende hoog liggen om je verbruik van het volledige jaar te dekken, maar mag natuurlijk ook niet té hoog zijn.
Als je een contract hebt met een energieleverancier voor de levering van aardgas en/of elektriciteit dan ontvang je elke maand een voorschotfactuur. Je betaalt dus maandelijks een vast bedrag als voorschot op je uiteindelijke jaarafrekening.
Wanneer je jouw jaarafrekening ontvangt, worden de inmiddels door jou betaalde voorschotten daarvan afgetrokken. Een voorschotbedrag is dus een soort inschatting die gemaakt wordt van de kosten die je over een heel jaar gaat hebben.
Heb je meer verbruikt dan werd ingeschat en valt de eindfactuur dus hoger uit dan het voorschot dat je al betaalde? Dan moet je bijbetalen. Heb je minder verbruikt dan ingeschat? Dan krijg je hetgeen je te veel betaalde teruggestort.
Het voorschotbedrag is dus niet altijd het exacte bedrag dat je uiteindelijk ook moet betalen. Niemand kan immers voorspellen of je meer of minder gaat verbruiken dan de vorige jaren. Zo kan het gebeuren dat de winter veel strenger is dan de winter ervoor, waardoor je meer moet verwarmen. Of je kinderen verlaten het huis en je verbruikt plotseling veel minder elektriciteit. Een voorschot blijft een inschatting.
Om niet voor verrassingen te staan is het dus belangrijk dat jouw voorschotbedrag zo correct mogelijk berekend wordt en zo dicht mogelijk aansluit bij het bedrag van je jaarlijkse afrekening, die gebaseerd is op je werkelijke verbruik.
De energieleverancier schat in welke voorschotten je moet betalen voor jouw energie. Hij berekent dit door jouw historische verbruik van de laatste 3 jaar op te vragen bij de netbeheerder.
Daarbij houdt de leverancier rekening met eventuele aangekondigde prijsstijgingen, de marge en eventueel stijging van de kosten van zijn eigen organisatie, of (zoals al eerder aangegeven) andere externe factoren die ervoor kunnen zorgen dat jouw verbruik omhoog of omlaag gaat.
Is jouw verbruik om een of andere reden niet bekend bij de leverancier (bv. wanneer je verhuist naar een nieuwbouwwoning), dan gaat hij op basis van je woon- en gezinssituatie een verbruik inschatten. Deze methode is uiteraard niet helemaal nauwkeurig.
Heb je een bestaande woning gekocht? Dan kan jouw verbruik geschat worden op basis van het historische verbruik van de voorbije jaren op dat aansluitingspunt.
Tip: Verhuis je naar een bestaande woning, dan moet je een energieovernamedocument invullen. Doe dit altijd samen met de vorige bewoners om discussies over de meterstanden te vermijden.
Als je onze vergelijkingsmodule raadpleegt worden de kosten berekend op basis van je gezinssamenstelling, woonsituatie, verbruik en opgegeven postcode.
Daarna vermenigvuldigen we je verbruik met de tarieven van alle leveranciers: de zogenaamde energiekosten. Daar tellen we ook nog de distributiekosten, netwerkkosten, taksen, toeslagen en btw bij op.
Vervolgens worden de kortingen en promoties waar je recht op hebt hier weer van afgetrokken. Zo komen we tot een ingeschat totaalbedrag voor het komende jaar.
Wij berekenen het gemiddeld voorschot voor jouw energie dus inclusief kortingen. Dit doen we door het totaalbedrag te delen door 12 (maanden). Je kan de gedetailleerde berekening bekijken via de rekenmachine bij het ingeschatte totaalbedrag.
Bereken hier zelf je voorschotbedrag
Uit ervaring weten we dat het ingeschatte voorschot dat wij weergeven, niet altijd overeenkomt met dat van de energieleveranciers. Elke energieleverancier heeft zo zijn eigen berekeningsmethodes.
Bij het bepalen van het voorschotbedrag houdt een leverancier bijvoorbeeld nooit rekening met eventuele kortingen. Vaak zijn dat immers kortingen die afhankelijk zijn van je verbruik, en een leverancier kan die pas bepalen als hij je werkelijke verbruik kent.
Ons Advies: Focus je op het voorschotbedrag zonder kortingen. Op die manier kom je bij de jaarafrekening niet tot de vervelende conclusie dat je moet bijbetalen. |
Vind je het voorschot te hoog of te laag? Dan kan je het op elk moment laten verlagen of verhogen bij je energieleverancier. Dit kan telefonisch via de klantendienst van de leverancier of via jouw login op zijn website.
Je kunt het echter ook aan ons laten weten: als jouw adviseur kunnen wij dit bij de leverancier aanvragen. Ben je niet zeker welk voorschot je best aanneemt? Aarzel dan niet om contact op te nemen met onze energie-experts op het nummer 011/37.38.00. Zij helpen je graag verder met al je vragen.
Wil je trouwens altijd zeker zijn van de beste prijs? Vertrouw dan op onze ContractRadar. Wij achterhalen je verbruik bij de netbeheerder en kiezen op basis daarvan de voordeligste leverancier — elk jaar opnieuw.
Ik kies een goedkoper energiecontract, maar toch ligt mijn voorschot hoger dan ervoor. Hoe kan dat?
Ondanks het feit dat de energieprijs laag ligt, stegen wél de bijkomende kosten. Zo werd de btw verhoogd van 6% naar 21%, de transport- en distributiekosten zijn verhoogd, en ga zo maar verder. Dit wil zeggen dat hetzelfde contract bij je huidige leverancier ook duurder wordt en dat vergelijken dus een goed idee is.
Mag mijn energieleverancier het voorschotbedrag zomaar aanpassen?
Ja, de energieleverancier mag altijd je voorschot aanpassen. Wél moet de leverancier in kwestie dit goed kunnen onderbouwen en je kunnen vertellen waarom ze het bedrag verhoogd of verlaagd hebben.
Waarom verrekent de leverancier de kortingen nog niet in het voorschotbedrag?
Een van de redenen waarom energieleveranciers de kortingen niet verrekenen in het voorschotbedrag, is omdat ze je liever een stukje teruggeven op het einde van je afrekenperiode in plaats van je om geld te moeten vragen.
Ook geven leveranciers regelmatig korting op het verbruik, en dit kan dan ook pas verrekend worden op het einde van je contractperiode. Daarnaast calculeren ze hierdoor ook een soort ‘risico’ mee in wanneer jouw verbruik bijvoorbeeld enorm zou stijgen.