Energieleveranciers pakken regelmatig uit met kortingen of promoties op een bepaald product met als doel nieuwe klanten te werven. Vaak gelden deze promoties enkel en alleen als je een ‘nieuwe’ klant bent. Maar wanneer ben je nu echt een nieuwe klant?
Wij gingen voor jullie op onderzoek en contacteerde de grootste energieleveranciers op de markt met de vraag: Wanneer ben ik een ‘nieuwe klant’. Dit waren de antwoorden van de leveranciers.
- Essent: “Na een leverancierswissel word je gezien als een nieuwe klant. Of je ooit hiervoor al klant geweest bent maakt dus niet uit.”
- Engie Electrabel: “In onze promotievoorwaarde staat gespecificeerd dat de ‘welkomstpromo’ geldig is na een leverancierswissel. Of je ooit al klant was maakt niet uit.”
- Lampiris:“Een ‘nieuwe’ klant bij ons is iemand die geen lopend contract heeft voor elektriciteit of gas bij ons en die overstapt van een andere leverancier.”
- Luminus: “Voor gas en/of elektriciteit: een afnemer die op het moment van het sluiten van de leveranciersovereenkomst, in het kader van de uitvoering van de huidige overeenkomst, nog geen EDF LUMINUS klant is voor de betreffende EAN-nummer. Met andere woorden, het maakt niet uit dat je hiervoor al klant bent geweest.”
- Poweo: “Strikt genomen: je bent klant na een leverancierswissel, zelfs al ben je hiervoor al een klant geweest (en daarna overschakelt naar de concurrentie en dan weer terug).”
Samengevat kunnen we stellen dat je bij de leverancier gezien wordt als een nieuwe klant bij een leverancierswissel. Het maakt dus niet uit of je daarvoor al klant bent geweest.
Wil jij steeds kunnen profiteren van de promoties als nieuwe klant? Maak dan elk jaar een vergelijking zodat je in 1 oogopslag een overzicht krijgt van de voordeligste leveranciers voor jouw persoonlijk verbruik en de actuele kortingen die gegeven wordt bij een overstap.
Hoeveel voorschot moet ik betalen & hoe wordt dit berekend?
Overstappen naar een andere leverancier of operator: een voorbeeld