Antwoorden op alle vragen over energie

Welke soorten facturen en afrekeningen zijn er allemaal?

Er zijn drie soorten facturen: een voorschotfactuur, een jaarlijkse eindafrekening en een slotafrekening.

In principe ontvang je elk jaar minstens één eindafrekening. De netbeheerder is immers verplicht om elke twee jaar een meteropnemer langs te sturen om de meterstand op te nemen, en in de tussenliggende jaren een meteropnamekaart op te sturen aan de afnemer met de vraag om zelf de meterstand door te geven. De meterstand die de netbeheerder verkrijgt via de meteropname, wordt doorgestuurd naar jouw leverancier, die op basis van deze standen zijn jaarlijkse eindafrekening op. 

Als de leverancier geen meterstand heeft gekregen van de netbeheerder, kan hij geen eindafrekening opstellen. De eindafrekening dient om het verschil te corrigeren tussen de tussentijds betaalde bedragen die gebaseerd zijn op een geschat verbruik (voorschotfacturen) en het te betalen bedrag op basis van het werkelijke verbruik. 

  • Als je meer hebt verbruikt dan was ingeschat, moet je bijbetalen.
  • Als je minder hebt verbruikt dan ingeschat, krijg je geld terug of wordt dit verrekend in de volgende facturen.

Omdat het bedrag van de voorschotten steeds gebaseerd is op een schatting, zijn vele leveranciers bereid om in overleg met jou het bedrag van de voorschotfactuur aan te passen. Zeker wanneer je hiervoor goede redenen aanhaalt (bijvoorbeeld tijdelijke leegstand van de woning, of de aankoop van nieuwe en energiezuinige toestellen en verwarmingsinstallaties), zal de leverancier een aanpassing overwegen. Indien een leverancier niet ingaat op de vraag van een klant tot wijziging (verlaging) van het voorschotbedrag, is hij verplicht deze weigering voldoende te motiveren.

Je ontvangt ook een afrekening als je verhuist of van leverancier wisselt. Dit is een slotfactuur. Die factuur regelt de betaling van het energieverbruik met de vorige leverancier (bij een leverancierswissel) of voor de woning die je verlaat (bij een verhuizing). Ook deze facturen zijn gebaseerd op een opgenomen meterstand. 

Ik ben mijn factuur vergeten te betalen, word ik nu afgesloten?

Neen, als je één keer een betaling mist of als je door financiële problemen je factuur niet kan betalen, wordt je elektriciteit en/of aardgas niet onmiddellijk afgesloten. Dankzij de Vlaamse regering bestaat er een procedure die bescherming biedt aan huishoudelijke afnemers. Dit zijn personen met een contract op privénaam voor een woning waar ze zijn gedomicilieerd. 

Als je je energiefactuur niet binnen de betalingstermijn hebt kunnen betalen, stuurt je  leverancier je een herinneringsbrief. Daarin vermeldt hij de mogelijkheid om een afbetalingsplan voor je energiefactuur af te spreken via zijn klantendienst, het OCMW of een (andere) erkende schuldbemiddelaar. 

In deze brief beschrijft de leverancier ook wat gebeurt als je niet betaalt. Niet-betalen kan bijvoorbeeld leiden tot de opzegging van je contract. Je leverancier mag je extra kosten aanrekenen voor het versturen van de herinneringsbrief, behalve als je een beschermde klant bent. Welke kosten je leverancier precies aanrekent voor een herinneringsbrief, vind je terug in de algemene voorwaarden van je leverancier. 

Let op: je leverancier moet een opzegtermijn van 60 dagen naleven. Hij stuurt je een opzegbrief met de einddatum van je contract en verwittigt je netbeheerder.

Je schulden blijven ook na opzegging van het contract bestaan. Je leverancier gebruikt dan alle wettelijke middelen om zijn geld nog te innen. Hij mag bijvoorbeeld een deurwaarder sturen.

Met een professioneel contract ben je niet beschermd als je een factuur te laat of niet betaalt.

Niet gevonden wat je nodig hebt? Contacteer ons