Antwoorden op alle vragen over energie

Waar moet ik rekening mee houden bij de keuze voor de laadpaal (technisch)?

Een elektrische auto beschikt over een batterij die gelijkstroom levert en ontvangt. Het publieke elektriciteitsnetwerk werkt echter met wisselstroom. Opdat de batterij stroom kan ontvangen van het net (en in de toekomst leveren via V2G) moet deze omgezet worden van wisselstroom naar gelijkstroom via een omvormer. Bijna elke elektrische auto beschikt daarom over een omvormer.

Een omvormer is duur en heel wat autofabrikanten proberen er op te besparen. De kost wordt vooral bepaald door de stroomsterkte (uitgedruke in Ampère, afgekort als A) die hij aankan, én of hij éénfasige of driefasige stroom (“sterkstroom”) kan verwerken.

Een huishoudelijk stopcontact is altijd éénfasig en levert meestal maximaal 16A. De meeste mobiele laders beperken de stroom tot maximaal 10A, waardoor je met 2,3 kW vermogen kan laden (10A x 230V = 2,3 kW).

Een 3,7 kW laadpaal levert éénfasig maximaal 16A (1x16A). Een 7,4 kW laadpaal levert éénfasig maximaal 32A (1x32A). Een 11 kW laadpunt levert driefasig maximaal 16A (3x16A). Een 22 kW laadstation levert driefasig maximaal 32A (3x32A).

Bij de keuze van je laadpaal voor thuis is het is dus belangrijk om na te gaan welke omvormer je auto heeft. Als je omvormer éénfasig is, zou het een overdreven kost zijn om een driefasig laadpunt te installeren. Of als je omvormer slechts 16 Ampère kan verwerken, is het misschien onnodig om een 7,4 kW laadbox te installeren (tenzij je de auto van vrienden op bezoek wil laden, of als je al wil voorbereid zijn op een eventuele volgende EV).

Niet gevonden wat je nodig hebt? Contacteer ons