Een laadpaal voor
jouw plug-in hybride of elektrische auto?
Ook daarvoor kun je bij Aanbieders.be terecht.
Wij helpen je met het maken van de juiste keuze en regelen écht alles tegen
de scherpst mogelijke prijs en hoogste kwaliteit! Voor thuis of op het bedrijf.
Een laadpaal via Aanbieders.be?
Dat is praktisch, goedkoop én slim!
De voordelen zijn eindeloos: een eigen laadstation voor jouw elektrische wagen of een plug-in hybride is goedkoper, energiebesparend, praktisch, veiliger en sneller! Maar waarom zou je voor Aanbieders.be kiezen? Simpel:
- Onze laadpalen zijn ontworpen volgens de hoogste kwaliteitsvereisten
- Bij ons vind je een laadpaal aan de scherpste prijs én aan de laagst mogelijke installatiekosten
- Wij nemen contact met je op en helpen je met het maken van de juiste keuze
- Wij regelen alles, van administratie tot installatie
- Je geniet bovendien 3 jaar van onze Contractradar service. We beheren je energiecontract, je geniet van verlengde garantie voor service en onderhoud én zorgen voor groene stroom!
Waarom je eigen laadstation?
Praktisch
Opladen met je eigen laadstation is gemakkelijk! Geen wachtrij en praktisch. Zo vertrek je elke ochtend met een volledig opgeladen batterij. Handig toch?
Goedkoper
Opladen aan je eigen laadstation is een stuk goedkoper dan aan een publiek laadstation en dan fossiele brandstof. Daarnaast optimaliseert onze Contractradar service continue je energiecontract. Maximale besparing gegarandeerd.
Slimme monitoring
Geïnteresseerd in laadstations voor (eigen) elektrische wagens op het bedrijfsterrein? Ook dan zijn we dé aangewezen partner. Wij voorzien in diverse slimme oplossingen, van AC tot DC aansluitingen, met of zonder verdienmodel.
Energiebesparend
De aanschaf van een (semi) elektrische auto levert niet alleen forse milieuwinst op, maar we zorgen er ook voor dat jouw energiecontract zuiver uit groene (opgewekte) energie bestaat.
Veiliger en sneller
Met een laadstation tank je veiliger en sneller dan met een mobiele lader en een huishoudelijk stopcontact. Onze installateurs werken volgens de IP54 veiligheidscodering.
Uitvoering naar keuze
Aan de muur of in de tuin, langs de oprit of in de garage? 1 of 2 laadpunten? Aangepast laadvermogen? Wij helpen je kiezen.
Onze laadstations
Onze laadpalen zijn geschikt voor alle elektrische en/of plug-in hybride wagens. Ontworpen volgens de hoogste kwaliteitsvereisten
en veiligheidsvoorschriften. Verschillende vermogens en 1 of 2 laadpunten zijn
mogelijk. Gevel en paal uitvoeringen.
Subtiel en strak design. Aan de scherpste prijs! * Prijzen zijn onder voorbehoud.
met 1 of 2 laadpunten
Vanaf €825
Stekker type 2
Aluminium behuizing
Stroomtype AC
Inclusief B-differentieel (t.w.v. €400)
met 1 laadpunt
Vanaf €921
Stekker type 2
Aluminium behuizing
Stroomtype AC
Inclusief B-differentieel (t.w.v. €400)
Slim laden: vermijd pieken
met 1 of 2 laadpunten
Vanaf €1.262
Stekker type 2
Aluminium behuizing
Stroomtype AC
Inclusief B-differentieel (t.w.v. €400)
Laadstroom uitbreidbaar tot 44 kW
met 1 laadpunt
Vanaf €1.910
Stekker type 2
Aluminium behuizing
Stroomtype AC
Inclusief B-differentieel (t.w.v. €400)
Slim laden: vermijd pieken
10x sneller laden
Wallbox types
Zaptec Go 22kW / 1 of 3 fase, stekker type 2 |
Basisprijs | |
---|---|---|
22kW / 1 of 3 fase, stekker type 2, keuze uit 6 kleuren | € 921 | |
Energiemeter | Gratis | |
Optie: 5 sleutels (rfid) | € 38 | |
Optie: Kabelhouder Chill | Vanaf € 51 | |
Optie: Laadkabel type 2 (5 meter) | € 282 | |
Optie: Laadkabel type 2 (7,5 meter) | € 303 | |
Optie: Laadpaal | € 385 |
Zaptec Pro 22kW / 1 of 3 fase, stekker type 2 |
Basisprijs | |
---|---|---|
22kW / 1 of 3 fase, stekker type 2 | € 1910 | |
Energiemeter | Gratis | |
Optie: 5 sleutels (rfid) | € 38 | |
Optie: Kabelhouder Chill | Vanaf € 51 | |
Optie: Laadkabel type 2 (5 meter) | € 282 | |
Optie: Laadkabel type 2 (7,5 meter) | € 303 | |
Optie: Laadkolom voor 1 of 2 Pro’s | Vanaf € 568 |
Wallbox GOBLUE Dual 22kW/3F (2 x 11kW) |
Basisprijs Incl. B-diff en teller |
---|---|
22kW/3F (2 x 11kW) | € 2.687 |
rechte kabel 4,8 meter | + € 116 |
spiraalkabel 4,8 meter | + € 214 |
Uitbreiding naar 2×22 kW aansluitvermogen | + € 400 |
Installatie en opties
INSTALLATIE (exclusief graafwerken, extra kabel,…) |
Prijs | |
---|---|---|
Installatie wallbox Standaard incl. 10m kabel |
Standaard incl. 10m kabel (exclusief graafwerken, extra kabel,…) | € 650 |
Installatie laadpaal Standaard incl. 10m kabel |
Standaard incl. 10m kabel (exclusief graafwerken, extra kabel,…) | € 875 |
LAADPAAL |
Prijs | |
---|---|---|
Laadpaal GOBLUE 2
incl. betonvoet, verankering, thermostaat |
incl. betonvoet, verankering, thermostaat | € 688 |
EXTRA OPTIES GoBlue |
Prijs | |
---|---|---|
Load balancing Load Balancing |
Load Balancing | € 41,79 |
OCPP 1.6 – modem OCPP2M6220 |
OCPP2M6220 | € 701 |
RFID lezer OCPP1M9220 |
OCPP1M9220 | € 140 |
Thermostaat TG 15W |
TG 15W | € 96 / mnd |
Betonplaat FB0050070 |
FB0050070 | € 79 / mnd |
EXTRA OPTIE VOOR BEIDE MERKEN |
Prijs | |
---|---|---|
Monitor / online portaal |
€ 180 |
Bij aankoop van een laadpaal kan je 3 jaar genieten van onze Contractradar service!
Met onze Contractradar service geniet je van het beste tarief en de meest interessante promoties. Als energie-expert kennen wij de markt als geen ander en kunnen we heel goed bepalen welk aanbod voor jou het beste en/of goedkoopste is in combinatie met jouw laadpaal. Ook adviseren wij als het gaat om injectie- (voor klanten met zonnepanelen) en capaciteitstarieven.
- Bij aanschaf van een laadstation geniet je 3 jaar gratis van deze service (twv € 86,40)
- Wij houden nauwlettend de markt voor jou in het oog op zoek naar betere voorwaarden
- We nemen contact op met de netbeheerder en vragen je meest actuele verbruik op.
- Wij bepalen het juiste voorschotbedrag met de nieuwe leverancier.
- Wij controleren ieder jaar jouw eindafrekening.
- Wij zorgen voor een energiecontract met groene stroom.
- Verlengde garantie voor service en onderhoud van de laadpaal
Advies of prijsaanvraag?
Wij nemen contact met je op,
helpen je de juiste keuze maken en regelen alles.
Advies of offerte aanvragen
Toch nog wat vragen?
-
Moet ik mijn laadpaal beveiligen met een slot?
Als je laadpaal buiten hangt of op een publiek toegankelijke plaats, kan het handig zijn om een laadpaal te kiezen met een slot. Daardoor kunnen derden moeilijker stroom aftappen van je laadpunt. Als je laadpaal in een afgesloten garage staat, is dit natuurlijk niet nodig. Aan de andere kant vallen de subsidies vooral bij de laadinfrastructuur die publiek wordt opengesteld.
-
Kies ik beter voor een 'slimme' of een gewone laadpaal?
Heel wat laadpalen worden tegenwoordig van allerlei extra snufjes voorzien. Ze tekenen het exacte verbruik op (wat soms noodzakelijk is om het verbruik te verrekenen met je werkgever), houden allerlei statistieken bij en ze zijn soms verbonden met het internet via wifi of een aparte simkaart (als er geen wifi-bereik is). Hou er rekening mee dat deze extra diensten bij sommige merken extra maandelijkse abonnementskosten met zich meebrengen. Verder kunnen meer ingewikkelde systemen ook wel eens moeilijker op te lossen problemen geven. Ons advies is om enkel te gaan voor wat je nodig hebt. Hou het zo eenvoudig mogelijk. Overigens zijn onze laadpalen standaard uitgerust met een WiFi signaal!
-
Laadpaal met of zonder vaste kabel?
Laadboxen worden verkocht met of zonder een vaste kabel.
Het voordeel van een model zonder vaste kabel is dat je via aparte laadkabels zowel auto’s met type 1 als type 2 aansluiting kan opladen. Quasi alle hedendaagse elektrische auto’s in Europa hebben echter een type 2 contact, waardoor dit argument stilaan vervalt.
Een laadkabel met “Mennekes” type 2 stekker.
Een ander voordeel van een model zonder vaste kabel is de esthetiek. Heel wat EV-rijders vinden het mooier om enkel de box aan de muur te hebben, zonder dat daar te allen tijde een kabel bij hangt te bengelen.
Het voordeel van een laadpunt mét vaste kabel is dan weer het gebruiksgemak. Bij aankomst kan je eenvoudig de kabel in je auto pluggen zonder dat je de aparte laadkabel uit de koffer hoeft te halen.
Het is duidelijk dat de keuze tussen een laadpaal met of zonder vaste kabel er vooral één is van persoonlijke smaak. -
Hoeveel kWh kost het opladen van mijn auto per jaar?
Het verbruik van je laadpaal hangt uiteraard af van het verbruik van je elektrische auto. Verder is er tijdens het laden ook een “laadverlies”, wat ongeveer 10% bedraagt. Met een gemiddelde elektrische auto 15.000 km per jaar rijden, zorgt voor een extra elektriciteitsverbruik van 3.000 kWh, inclusief laadverliezen. Dit kost in België naar schatting 578€ tot 695€ per jaar extra, bovenop je basis-elektriciteitsfactuur. Dit komt neer op een elektriciteitskost van 3,8€ tot 4,6€ per 100 km. Voor wie zonnepanelen heeft, is de kWh- en kilometerkost uiteraard afhankelijk van het investeringsbedrag, de opbrengst van je panelen, eventuele subsidies en belastingen.
-
Wat is de prijs van een laadpaal installatie?
In de tabel bovenaan dit artikel vind je de vanaf prijs van een laadpaal voor thuis, exclusief installatiekosten. Voor een geïnstalleerde laadpaal moet je rekening houden met een totale kostprijs van 1.000€ tot 2.000€, inclusief BTW. In sommige gevallen kan het meer zijn, als er bijvoorbeeld grote graafwerken moeten gebeuren om kabels te trekken, etc.
Er zijn een aantal dingen die je in overweging moet nemen bij de keuze voor een installatie.
Omdat een laadpaal op een afzonderlijke kring moet aangesloten worden, dient men een kabel van de elektriciteitskast naar de laadpaal te leggen. Hoe dichter de laadpaal bij de zekeringskast staat, hoe goedkoper dit meestal is. Aangezien het hier om een belangrijke wijziging van de elektrische installatie gaat, is een herkeuring door een erkend keuringsorganisme verplicht in België.
Als je een éénfasige lader (3,7 kW of 7,4 kW) laat installeren, kan je misschien toch beter van in het begin kabels voor een driefasige lader laten leggen. Het is meestal een kleine meerkost, en zo ben je voorbereid op de toekomst, voor het geval je later toch wil overstappen naar een driefasig laadpunt (11 kW, 22 kW). -
Welk maximaal laadvermogen en elektrische installatie kan ik thuis hebben?
Het maximale laadpaalvermogen dat je kan installeren wordt vaak ook beperkt door je elektrische installatie thuis. De meeste mensen hebben thuis enkel éénfasige stroom. Zij kunnen meestal zonder extra kosten een 3,7 kW of 7,4 kW laadpaal installeren. Wil je een 11 kW of 22 kW laadpaal, dan moet je thuis over driefasen beschikken. Voor woningen waar dit nog niet aanwezig is, betekent dit een meerkost omdat de netbeheerder aanpassingen aan je aansluiting moet komen doen. Bovendien wil België hogere geïnstalleerde vermogens in de toekomst zwaarder gaan belasten via het capaciteitstarief, wat ook weer hogere kosten met zich mee zal brengen voor wie snel wil laden. Je moet dus goed afwegen of de extra kosten wel de moeite waard zijn. Of met andere woorden, of je de hogere laadsnelheid écht nodig hebt.
-
Waar moet ik rekening mee houden bij de keuze voor de laadpaal (technisch)?
Een elektrische auto beschikt over een batterij die gelijkstroom levert en ontvangt. Het publieke elektriciteitsnetwerk werkt echter met wisselstroom. Opdat de batterij stroom kan ontvangen van het net (en in de toekomst leveren via V2G) moet deze omgezet worden van wisselstroom naar gelijkstroom via een omvormer. Bijna elke elektrische auto beschikt daarom over een omvormer. Een omvormer is duur en heel wat autofabrikanten proberen er op te besparen. De kost wordt vooral bepaald door de stroomsterkte (uitgedruke in Ampère, afgekort als A) die hij aankan, én of hij éénfasige of driefasige stroom (“sterkstroom”) kan verwerken. Een huishoudelijk stopcontact is altijd éénfasig en levert meestal maximaal 16A. De meeste mobiele laders beperken de stroom tot maximaal 10A, waardoor je met 2,3 kW vermogen kan laden (10A x 230V = 2,3 kW). Een 3,7 kW laadpaal levert éénfasig maximaal 16A (1x16A). Een 7,4 kW laadpaal levert éénfasig maximaal 32A (1x32A). Een 11 kW laadpunt levert driefasig maximaal 16A (3x16A). Een 22 kW laadstation levert driefasig maximaal 32A (3x32A). Bij de keuze van je laadpaal voor thuis is het is dus belangrijk om na te gaan welke omvormer je auto heeft. Als je omvormer éénfasig is, zou het een overdreven kost zijn om een driefasig laadpunt te installeren. Of als je omvormer slechts 16 Ampère kan verwerken, is het misschien onnodig om een 7,4 kW laadbox te installeren (tenzij je de auto van vrienden op bezoek wil laden, of als je al wil voorbereid zijn op een eventuele volgende EV).
-
Hoe snel is mijn batterij opgeladen?
Met de meeste mobiele laders haal je uit een huishoudelijk stopcontact maximaal 10 Ampère stroom en dus 2,3 kW vermogen (10A x 230V = 2,3 kW). Sommige thuislaadkabels leveren 13 Ampère, en dus 3 kW vermogen (13A x 230V = 3 kW). Met een thuislader aan 10 Ampère kan je een Renault Zoë (met 52 kWh batterij) in 24 uur opladen van 10% tot 100%. Thuislaadstations worden aangeboden met verschillende maximumvermogens. Versies met hogere vermogens zijn gewoonlijk duurder, en laden uiteraard sneller. De meest courante vermogens zijn 3,7 kW, 7,4 kW, 11 kW en 22 kW. Een Renault ZOE laadt hiermee van 10% tot 100% in respectievelijk 16u00, 8u00, 5u00 en 2u30. Niet alle elektro-auto’s kunnen echter aan elk van deze vermogens laden, en niet elk huis kan voorzien worden van elk type laadpaal. Het is belangrijk om dit in overweging te nemen bij de keuze van een laadpunt, maar om dit uit te leggen moeten we even technisch worden. Wie zich hier liever niet in verdiept, kan gewoon raad vragen aan z’n installateur.
-
Hoe ziet een thuislaadpaal er uit?
Thuislaadpalen komen in verschillende vormen. Het kan echt een paal zijn, zoals je die ziet in het straatbeeld. Een wallbox met vaste kabel als laadpaal voor thuis. De meest gebruikte vorm van thuislader is echter een bakje dat aan de muur bevestigd wordt, en waarin alle nodige technologie verwerkt zit. Dit soort laadpaal noemt men vaak een wandlader of wallbox (Wallbox is trouwens ook een merknaam).
-
Waarom zou je investeren in een laadpaal voor thuis of op kantoor?
Een eerste reden is veiligheid. Hoewel alle moderne mobiele laders uitgerust zijn met een ICCB (In Cable Control Box: het bakje dat in de laadkabel verwerkt zit, en voor stroomregeling en beveiliging tegen oververhitting zorgt), zijn de meeste huishoudelijke elektriciteitsinstallaties niet voorzien op de langdurige belasting die het opladen van een elektrische auto met zich meebrengt.
Bijna alle elektrische auto’s kan je thuis opladen aan een gewoon stopcontact, via een laadkabel met een ingebouwde “In Cable Control Box”, de zogenaamde mobiele lader of thuislader.
Een thuislaadpaal wordt aangesloten op een aparte elektrische kring met eigen zekering. Dat maakt deze oplossing naar overbelasting en brandveiligheid toe een stuk beter.
De tweede en belangrijkste reden om voor een thuislaadpaal te kiezen is laadsnelheid. Afhankelijk van de technische specificaties van je elektrische wagen, én van de beperkingen van je thuisinstallatie, kan laden via een thuislaadpaal tot 10 keer sneller dan laden via een mobiele lader aan een huishoudelijk stopcontact. -
Heb je thuis een laadpaal nodig?
Bijna alle voertuigen kunnen via een speciale laadkabel (“mobiele lader”) opgeladen worden aan een gewoon huishoudelijk stopcontact (het zogenaamde schuko-contact).
-
Waarom thuis laden?
Laden aan een publieke laadpaal is twee tot vier keer duurder dan thuis laden. Natuurlijk vind je her en der wel gratis laadplekken, en velen mogen op het werk laden. Maar voor wie dit geen optie is, is thuis laden meestal de beste oplossing om (duur) publiek laden tot een minimum te beperken.
Los van het financiële aspect, is het ook gewoon praktisch om thuis de auto te kunnen inpluggen, en ’s ochtends met een volle batterij te vertrekken. -
Wat kost een laadbeurt eigenlijk?
Laden doet u thuis aan uw eigen kWh-prijs van de leverancier. Publiek laden wanneer u onderweg of bij een tuin- of winkelcentrum moet laden verschilt per laadpunt. In België liggen de gemiddelde tarieven voor publiek laden tussen de € 0,50 en € 0,85 per kWh. <br/ Rekenvoorbeeld: Belangrijk is het vermogen van uw batterij te kennen. Stel u heeft een batterij met een vermogen van 12 kWh. In de meeste gevallen zal deze auto tussen de 60 en 80 km op één laadbeurt kunnen rijden. In dit geval zal het opladen 12 x 0,50 = € 6,00 kosten.
-
Hoe lang duurt het om mijn auto op te laden?
De tijdsduur is afhankelijk van verschillende variabelen, zoals de status van de batterij, het vermogen van de batterij en het vermogen en de instellingen van de laadpaal. Plug-in hybride auto's hebben 1 tot 4 uur nodig om de batterij volledig op te laden. Volledig elektrische auto’s moeten 4 tot 8 uur laden. Aan een stopcontact: Wees gewaarschuwd als je je elektrische auto aan een gewoon stopcontact oplaadt. Je hebt dan een speciale laadkabel nodig. Namelijk eentje die kortsluiting en oververhitting kan voorkomen. Ook moet het stopcontact zich dan vlak bij je auto bevinden. Maak nooit gebruik van een verlengsnoer bij het opladen van je auto!
Aan een laadpaal: Dit is de meest aanbevolen laadmethode. Hij is veilig en verantwoord en je maakt efficiënt gebruik van het vermogen van je auto en je energiebron (thuis of bij een bedrijfspand). Een laadpaal laadt tot 8 keer sneller dan een regulier stopcontact. Dat betekent dat alle elektrische auto's tussen 1-4 uur volledig opgeladen kunnen worden. Als de helft van de totale laadtijd verstreken is, zal de accu al voor 80% geladen zijn. De laatste 20% van de accu wordt geladen via zogeheten ’trickle charging’ of ’drip charging’. Deze methode behoudt de kwaliteit van de accu en zorgt ervoor dat hij zo lang mogelijk meegaat.
Aan een snellader: Snelladers zijn meestal te vinden buiten de steden en langs de snelwegen. Door de relatief hoge kosten van de hardware zelf en de installatie, worden zulke laadstations vrijwel uitsluitend aangekocht en geïnstalleerd op verzoek van gemeenten. Hoewel een snellader razendsnel oplaadt (20-30 minuten), kan het je elektrische auto tot slechts 80% opladen.
Interesse in een eigen laadstation van Aanbieders.be?
Aanbieders.be adviseert je vrijblijvend en zoekt samen het laadstation uit dat het beste bij jou past.
We regelen alle administratie en zorgen voor een vlekkeloze installatie.